Der er tre vigtige byer i Jesu liv: Betlehem, Nazareth og Jerusalem. Sidste år på denne tid skrev jeg her i bladet, at der er to byer i det hellige land, der hedder Betlehem. Når man taler om Jerusalem bliver forvirringen total. Det er ikke så mærkeligt, når byen er central for både jøderne, de kristne og muslimerne. De tre verdensreligioners opfattelse af den hellige by og dens historie, betydning og status er bestemt ikke den samme (mildt sagt!). Det er en af grundene til, at det er så svært at opnå varig fred på de kanter, selvom Jerusalems navn også indeholder ordet fred (shalom på hebraisk og salam på arabisk). Den hellige by er både velsignet og forbandet. Alt er overdrevet her, det hellige er mere ophøjet her end andre steder, mens det totalt platte virker endnu mere åndsforladt og smagløst her end i andre byer. Det særlige ”Jerusalem syndrom” betyder, at folks forventninger til den hellige by bliver skuffet i en sådan grad, at de må behandles for det. Jerusalems mangeårige borgmester Teddy Kollek sagde engang: ”Alle har to byer, deres egen og så Jerusalem”. I kristendommen har dette en særlig betydning, for vi har hele 2 x Jerusalem: Det gamle Jerusalem her på jorden og så Det Ny Jerusalem, som er en slags Edens Have opgraderet til en 2.0 version (som det hedder på nudansk). Biblen begynder med den første udgave af paradiset, nemlig Edens Have og den slutter i Johannes åbenbaring med at den hellige by, Det Ny Jerusalem, stiger ned fra himlen ved tidernes ende. Vi kan sige, at Biblen begynder med en have og slutter med en by, men livets træ og floden fra Edens Have er nu inde i midten af Det Ny Jerusalem som et lille haveanlæg i storbyen. Det himmelske Jerusalem, er altså ikke er det samme som det gamle eller det nuværende Jerusalem. Det Ny Jerusalem er en himmelsk by af det pureste guld og smykket med alt, hvad mennesket kan formå af det ypperste kunsthåndværk i de ædleste materialer. Den himmelske by er nærmest som en fuldkommen kube eller terning, hvor højde bredde og længde er ens, og det meget symbolske 12 tal går igen i alle byens mål. Jesus siger et sted, at Guds rige allerede er midt iblandt os, og for mig betyder det at Det Ny Jerusalem er et åndeligt bygningsværk. Det er præcis det Englands ”uofficielle” nationalsang, ”Jerusalem” handler om. ”Jerusalem” er digtet af William Blake, og han opfattede menneskets store åndelige livsopgave som at bygge på Det Ny Jerusalem midt i vores verden, og en dag vil dette usynlige bygningsværk bryde igennem og blive synligt i vores verden. Det er slutningen på verdens største historie, som begyndte med noget så undseeligt som et lille barn i en krybbe.
Kommende gudstjenester
Lørdag den 23. november
Systofte 14.00
(Det hvide kor)
24.november, Sidste s. i Kirkeåret
14.00 Maribo Domkirke
(Forbøn for forfulgte Kristne)
1.december, 1. s. i Advent
Nr. Ørslev 11.00
Sdr. Kirkeby 14.00
Tirsdag den 3. december*
Sangaften 19.00
8.december, 2. s. i Advent
Systofte 14.00
15.december, 3. s. i Advent
Nr. Ørslev 11.00
Sdr. Kirkeby 14.00 (historie)
22.december, 4. s. i Advent
Systofte 14.00
(Jeppe Sørensen)
24.december, Juleaften
Systofte 13.00
Nr. Ørslev 14.15
Sdr. Kirkeby 15.30
Du kan også følge med i kirkens liv på Facebook under
"Nr. Ørslev, Systofte og Sdr. Kirkeby Sogne"
"Alle skal være oplært af gud"
(Johannes 6,45)