Du er her:  Hjem > Artikler > ”Øje for øje” eller ”nåde for noget”

”Øje for øje” eller ”nåde for noget”

Et sted i bjergprædikenen siger Jesus: ”I har hørt at der blev sagt ”Øje for øje, og tand for tand.” men jeg siger jer: Gengæld ikke ondt med ondt. Hvis nogen slår dig på din ene kind, så vend den anden til. Alle jøderne på Jesu tid kendte selvfølgelig ”Øje for øje, og tand for tand” princippet fra Moseloven i Det Gamle Testamente. Det var de simpelthen vokset op med. Med et fint ord kaldes ”Øje for øje” princippet for Talionsloven! Det betyder gengældelsesretten” på den måde, at man skal gengælde lige med lige. Et øje for et øje, en fod for en fod, et liv for et liv. I nyere tid er denne her Talionslov blevet regnet for meget barbarisk og primitiv, og i stedet for indførte man egentlige bødestraffe, pryglestraffe og fængselsstraffe. Der er dog ingen tvivl om, at en ret stor del af befolkningen tænker at ”Øje for øje, og tand for tand”, er det eneste retfærdige, når vi f.eks. taler om straf til voldsforbrydere: ”Så kan de nemlig smage deres egen medicin, kan de! Det er alligevel det eneste sprog, de forstår!”. Når man ser på de utallige klankrige og slægtsfejder, der hærger rundt omkring i verden i dag, så bliver de ført efter samme gamle gengældelsesprincip: Uretten kræver oprejsning i form af hævn, som så igen avler mere hævn i en stigende gengældelsesspiral. Og det er skam ikke kun noget, der foregår i de varme lande. Det kolde Island var på et tidspunkt i fare for at blive helt mennesketom på grund af endeløse slægtsfejder, brændende had og hævndrab.  Den verserende bandekrig i København ser heller ikke ud til at brænde ud af sig selv. I bandernes ”æresregnskab” ser man naturligvis sig selv som et offer og er altid et øje og en tand bagefter modparten, og det må gengældes!  I virkeligheden var den gamle Talionslov netop et forsøg på at stoppe alle de her evige gengældelser i form af drab og lemlæstelser. For Talionsloven siger: ”Lige for lige. Et Øje for et øje! Det betyder kun et øje, og ikke to eller tre øjne! Hvis en mand havde dræbt en anden mand i kamp, så måtte den dræbte mands familie altså ikke udslette hele drabsmandens familie og stjæle al deres ejendom, selvom de havde midler og våben til det. De havde kun krav på et liv for et liv, lige for lige og ikke en tand mere! Så på den baggrund var ”Øje for øje, og tand for tand” princippet faktisk barmhjertigt og beskyttede de svage og fattige imod de rige og stærke, som eller kunne bruge ”den retfærdige hævn” som et påskud for at udslette og udplyndre den fattiges familie. ”Lige for lige” princippet trækker en grænse, der siger: ”Hertil og ikke længere!”. Det kan være nødvendigt at skille de stridende parter for at undgå en total udslettelse, men hadet og hævntørsten forsvinder bestemt ikke. Her byder Jesus ind med sit princip, der hedder: ”Gengæld ikke ondt med ondt. Hvis nogen slår dig på din højre kind, så vend den anden til”. Talionsloven fastfryser situationen og trækker en effektiv grænse, men når grænserne igen opløses, bryder det ulmende had og den gamle hævntørst igen ud i lys lue. Det har vi set i det tidligere Sovjet og det tidligere Jugoslavien. Den onde cirkel af hævn og gengældelse blev nemlig aldrig ikke brudt, kun lagt på is. Princippet med ”At vende den anden kind til” er en ikke-voldsstrategi, som i nyere tid mest forbindes med Gandhi i Indien. Det er nok lettere sagt end gjort, hvis man selv eller ens nærmeste er offer for vold og uret. I første omgang ønsker man sig hævn, og at den skyldige bliver straffet. At retfærdigheden sker fyldest”, som vi siger og mener, at voldsmanden skal straffes lige så meget, som han gjort ondt mod os. Og det betyder jo i virkeligheden, at vi stadigvæk tænker i Talionslovens baner: Lige for lige, straffen skal svare til forbrydelsen. ”At vende den anden kind til” er første skridt mod en egentlig forsoning og tilgivelse, som er nøgleord i den kristne børnelærdom. At tro på forsoning og tilgivelse er egentlig naivt, men samtidig livsnødvendigt, ellers ville ingen krige nogensinde stoppe. Danskerne har forsonet sig med svenskerne og tyskerne, selvom vi har ført krige med dem i århundreder. Det kan lade sig gøre, og det er livsnødvendigt. På det personlige plan er det for det første meget udmattende og usundt at gå rundt med had og bitterhed i sjælen i længere tid. Familien Danmark kunne ret hurtigt fylde alle landets fængsler op indtil flere gange med alle de voldsmænd, der har gjort os ondt. Det ville sikkert hjælpe på den almindelige følelse af, at retfærdigheden sker fyldest i vort land. Der vil altid være mennesker, som er til fare for deres omgivelser og ikke kan slippes fri på åben gade. Men de fleste andre forbrydere ligner mærkelig nok dig og mig, selvom vi forestiller os dem som monstre. Måske nogen som ikke er for smarte og har gjort noget dumt. For ofre og pårørende til ofre er det vigtigt, at voldsmanden åbent angrer sine ugerninger: ”Jeg er ked af det, det var virkelig dumt og utilgiveligt, det jeg gjorde”.  Selvom jeg måske ikke lige kan tilgive og elske den, som har gjort mig ondt, så kan jeg til en vis grad forsone sig med det, som er sket og finde fred i sjælen. Hvis en morder bliver fanget og straffet hårdt, kan ofrets familie føle lettelse på kort sigt (og det er godt nok), men det bringer jo ikke de døde tilbage til livet. Det gjorte kan ikke gøres ugjort ved straf og gengældelse. Det er kun forsoningen, der kan bringe os videre og igennem, og forsoning og tilgivelse kan kun ske, hvis forbryderen oprigtig angrer. Voldsmanden kan kun få tilgivelse af dem, han har gjort ondt. Dem og ingen andre! Og de kan kun(måske) tilgive ham, hvis han angrer oprigtigt. Hvis det sker, er det balsam for krop og sjæl for alle implicerede parter. Det er heling af de åbne sår og ren nåde fra oven af.  Og derfor siger man med et gammelt bibelsk inspireret udtryk: ”At vi lader nåde gå (frem) for ret”. En populær politisk vending i øjeblikke hedder: ”Noget for noget!”.  Det er selvfølgelig inspireret lidt af den gamle Talionslov, men på moderne dansk betyder det, at man skal yde noget til gengæld for at nyde noget.  Tilgivelsens princip vil så med et lignende slagord hedde: ”Nåde for noget”. Nåde kommer af gratia og betyder gratis, for Guds nåde og tilgivelse er altid gratis. Nåden er gratis, men aldrig billig og tarvelig, for den kræver, at du angrer, det onde du har gjort, af hele dit hjerte.

 

Kommende gudstjenester 

 


 

 

22. oktober, 19. s. e. Trin.

Nr. Ørslev 10.30

(Fuglsang Kunstmuseum)

 

Onsdag den 25. oktober

Klosterkirken 17.00

(Meditation med Kristuskrans)

 

29. oktober, 20. s. e. Trin.

Systofte 10.30 (Dåb)

Sdr. Kirkeby 14.00

(Meditation med Kristuskrans)

 

Lørdag den 4. november

Systofte 13.00 (Dåb)

 

5. november, Alle Helgen

Nr. Ørslev 10.30

Sdr. Kirkeby 14.00

Systofte 19.00

 

 


 

             

Hent den seneste udgave af Kirkebladet her


 

Du kan også følge med i kirkens liv på Facebook under

"Nr. Ørslev, Systofte og Sdr. Kirkeby Sogne"

 


 

   "Alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn"   

(Romerbrevet 8,14)